SME
Streda, 5. august, 2020 | Meniny má HortenziaKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Za päť rokov chce mať päť reštaurácií

Za Atlantikom sníval americký sen, ale plní si ho až tu – na Slovensku.

(Zdroj: McDonald's)

Luiz Franca. Brazílčan a dnes i trochu Slovák. Za Atlantikom sníval americký sen, ale plní si ho až tu – na Slovensku. Ako vyzerá jeho cesta k prvej franšízovej reštaurácii McDonald's?

Ako ste sa dozvedeli o tom, že sa môžete stať franšízantom McDonald's?

Tento príbeh má, povedal by som, dve časti. Začal sa Atlantikom... Ja pochádzam z Južnej Ameriky z Brazílie. Vysokú školu som študoval v USA a istý čas som žil aj v Kanade. Vždy, keď som sa s niekým rozprával o biznise vrátane mojich kamarátov, tak sme si McDonald's dávali za príklad úspešného biznisu. Ako príklad biznis modelu, ktorý naozaj dobre funguje a vie zabezpečiť dobrú budúcnosť... To mi tak aj zostalo niekde v podvedomí a s tým som aj roky žil. To je jedna časť príbehu.

A čo tá druhá časť príbehu?

Život ma zavial na Slovensko. Tu som sa usadil, začal pracovať. Jedného dňa som si prezeral Facebook a videl som, že kamarát zdieľa článok o tom, že McDonald's hľadá franšízantov. Preklikol som na článok a bol to aj „klik“ späť do mojej mladosti. V tom momente som si uvedomil, že toto je tá príležitosť a že ju treba jednoducho chytiť. Nechal som si to trochu prejsť hlavou, prešli sme si tento nápad aj doma a rozhodol som sa, že niet nad čím váhať a že idem do toho.

Takže máte splnený sen?

Áno, niečo také. Mne je blízka americká kultúra, takže áno, splnil som si sen o „dream biznise“.

Boli ste ešte zamestnaný, keď ste našli ponuku s možnosťou získania franšízovej reštaurácie?

Áno, bol som ešte zamestnaný, podnikal som. Najprv som podnikal v nábytkárskom segmente, potom som presedlal na oblasť automotive. Prišla však táto príležitosť a rozhodol som sa pre ňu, hoc aj podnikanie s autami bol pre mňa splnený detský sen. Takáto príležitosť neprichádza každý deň, a preto som sa jej chytil. Na Slovensku som už 13 rokov a musím priznať, že sen o franšíze ma neopustil ani tu. Čas od času som vždy navštívil stránku McDonald's a pozeral, či náhodou nehľadajú nových franšízantov.

Takže teraz ste neváhali a prihlásili ste sa?

Áno. Neváhal som dlho. Ja som v prvom rade dlhoročný zákazník McDonald's. Poznám tú značku, poznám jej biznis, jej silu. Navštívil som McDonald's reštaurácie vo viacerých krajinách sveta. Videl som, že McDonald's funguje dobre všade. Už to mi dalo jasný signál, že systém spoločnosti je dobre nastavený a riziko, ktoré s tým podstúpim je znesiteľné, respektíve, ak budem robiť to, čo mám, nemusím sa ničoho obávať.

Prihlásili ste sa a čo nasledovalo?

Podal som prihlášku a poslal svoj životopis. Nasledovala séria stretnutí, pohovorov, i dvojdňový tréning priamo v reštaurácií, aby ľudia v McDonald's zistili, či sa na túto prácu hodím a či je to „dream job“, ktorý som chcel ja. Celý výberový proces bol pre mňa zaujímavou skúsenosťou. Tým kritickým momentom bola práve práca priamo v reštaurácii. Dostal som uniformu ako každý iný zamestnanec a začal som pod dohľadom trénera pracovať ako každý z tímu. Za dva dni som prešiel celý základ práce v McDonald's – kuchyňu, starostlivosť o zákazníka v lobby, obsluhovanie zákazníkov pri hlavnom pulte i servisnými prácami v zázemí. Bolo to veľmi intenzívne. Všetko, čím sa dalo za dva dni prejsť, tým všetkým som prešiel. McDonald's vyhodnotil mňa a ja som mal príležitosť tiež zvážiť, či chcem ísť po tejto skúsenosti do toho naplno.

Ako sa teraz spätne pozeráte na tie dva dni strávené medzi personálom a v dennom režime prevádzky?

Bol to veľký šok. Trávil som dovtedy dvadsať rokov v kancelárii. Dá sa povedať, že som bol klasický príklad kariéry kancelárskeho typu. Najprv študent vysokej školy. Potom prišla práca v prvej korporácii, za ňou práca v ďalšej. Aj keď som prišiel na Slovensko, kde som začal rozvíjať svoj vlastný biznis, stále to bolo o nejakom type kancelárskej práce. Zrazu som na dva dni prišiel do úplne iného sveta, kde som si obliekol uniformu, stál som osem hodín na nohách a manuálne pracoval. Ukázalo mi to dve veci. V prvom rade, aká je táto práca náročná, a to viac si teraz vážim prácu všetkých zamestnancov, a druhá vec bola, že som si uvedomil, že sa nemusím tejto zmeny báť.

Skúste zhodnotiť, ako ste sa na túto značku pozerali predtým a ako Mekáč vnímate teraz, keď už v podstate preňho pracujete? A prečo ste sa tejto pracovnej výzvy nebáli?

Pre mňa, ako kedysi len zákazníka, mal Mekáč dve charakteristiky. Vnímal som hlavne rýchlosť servisu zákazníka a druhý rozmer bolo jedlo a jeho stabilná kvalita. Bolo jedno, v akom Mekáči na svete som bol, kvalita a chuť jedla bola všade stabilná. A teraz, keď som súčasťou tejto značky a pracujem spolu so zamestnancami, vidím, akým spôsobom sa dosahuje táto stála kvalita a ako hlavne Mekáč na ňu dbá. Úprimne, nečakal som, že celý ten proces je tak detailne prepracovaný. Bol som pozitívne šokovaný. A to ma ešte viac pritiahlo k tejto značke. Týmto zistením som sa ukľudnil v tom, že idem do biznisu, ktorý má za sebou veľa skúseností a všetky procesy sú veľmi detailné, štandardizované. Je to veľmi komfortné, že už nemusím nič vymýšľať, aby to fungovalo, jednoducho to funguje... Na všetko mám informácie. A ak nejakú informáciu nemám, viem, kde ju nájdem...

Ešte si stále v tréningu. Ako to prebieha teraz?

Môj tréning, ja to beriem ako jednoročný vzdelávací kurz, prebieha ako tréning pre hociktorého iného zamestnanca. Znovu som dostal vlastnú uniformu, skrinku na osobné veci, dostal som inštrukcie, čo môžem robiť, čo robiť nesmiem a pustil som sa do práce. Dostal som svojho trénera. Najprv som začal pracovať na hlavnej prevádzke – v reštaurácii. Trénoval som činnosti každej pozície, kým som ich nevedel sám, potom som bol preskúšaný. Ak to bolo ok, postupoval som ďalej. Dnes sa už zaoberám finančným manažmentom prevádzky a plánovaním. Skúšky prichádzajú priebežne, vždy po každej zvládnutej pozícii. Výborná je priebežná spätná väzba, ktorú mám a vďaka ktorej sa posúvam na svojej profesionálnej ceste ďalej. Výborné je, že postupne rastiem.

Teraz už trénujete na vyšších pozíciách? Je táto práca niečím podobná tej pôvodne vašej – manažérskej?

Ešte celkom nie. V McDonald's je zaujímavé a iné aj to, že manažér, na ktorejkoľvek úrovni, je stále medzi ľuďmi, je súčasťou denného chodu reštaurácie, dozerá na veci, respektíve pomáha tam, kde je to potrebné.

Budete teda, možno ako budúci franšízant, stále s ľuďmi?

Áno. To je aj hlavná požiadavka McDonald's, aby bol franšízant s ľuďmi, aby bol angažovaný do chodu reštaurácie, aby sa zaujímal o denno-denný biznis. Pre McDonald's nie je cieľom nájsť ľudí, ktorí budú do značky len investovať. Cieľ je, aby McDonald's našiel ľudí, nových majiteľov, ktorí budú radi súčasťou toho biznisu, budú sa mu reálne každý deň venovať.

Vám sa to páči? Byť súčasťou tohto tímu?

Ó, áno. Mne sa táto práca dosiaľ veľmi páči, napĺňa ma. Rád chodím do tejto práce. Stretávam tu veľmi zaujímavých ľudí, ktorí ma inšpirujú. Tím je tu veľmi dynamický. Sme tu skoro ako jedna rodina, v ktorej sú silné väzby. Bez toho, aby tu vzťahy nefungovali dobre, nefungovala by ani reštaurácia. Každý zamestnanec je dôležitou súčasťou tímu. Keď zlyhá jeden, zlyhá celý proces. Preto je dôležité, aby tu fungovali medziľudské vzťahy, aby sme si vzájomne pomáhali a ťahali spolu ako jeden tím.

V čom je teraz táto práca iná, možno lepšia oproti vašim predošlým manažérskym skúsenostiam?

Na jednej strane to je veľmi stabilná práca, mám na mysli jasne zadefinovanú prípravu jedla, starostlivosť o zákazníkov. Na druhej strane ma prekvapilo to, že táto práca je tiež veľmi dynamická a každý deň prináša nové situácie, ktoré musím manažérsky uchopiť a riešiť.

Čo zúročujete z vašich predošlých pracovných skúseností aj tu v Mekáči?

Na začiatku toho nebolo veľa, ale postupne zúročujem viac a viac vecí. Ako postupujem vyššie, využívam viac skúsenosti z mojej predošlej kariéry, či je to systém kontroly, plánovanie financií, manažovanie nákladov.

Myslíte si, že tento tréning by mohol zvládnuť aj človek, ktorý nebol vrcholovým manažérom?

Určite sa to dá zvládnuť. Je dôležité, aby si, povedzme aj potenciálny franšízant uvedomil, že naučiť sa riadiť túto reštauráciu je proces. Ten trvá určitý čas, nedá sa urýchliť alebo niečo z toho procesu preskočiť. Dlhodobým tréningom a učením sa môže toto zvládnuť každý. Je to aj filozofiou značky – podporovať svojich ľudí. Je tu možnosť rastu pre každého.

Čím by ste vy možno motivovali potenciálnych franšízantov? Prečo je fajn spojiť sa s touto značkou?

Hlavná je podľa mňa hodnota tejto značky. Každý človek, ktorý chce niečo dosiahnuť, v niečom uspieť, pracuje s nejakým menom. Buď vytvorí vlastný brand alebo začne pracovať pre existujúcu značku. Potrebuje, aby tomu menu vytvoril hodnotu, aby malo svoju váhu. Toto je niečo, čím je značka McDonald's charakteristická. Má obrovskú váhu, má obrovskú hodnotu a silu. A na toto sa môže každý potenciálny franšízant spoľahnúť. Druhá vec je, že keď do tohto procesu nastúpi nový človek, zistí, že má za sebou veľkú podporu. Všetko je tu postavené tak, aby človek zaangažovaný do tohto biznisu bol úspešným. Nikto sa nemusí báť. Je tu veľa toho, čo sa treba naučiť, ale spôsob fungovania Mekáču dá každému istotu a pocit bezpečia, že to zvládne, ak bude trénovať a svedomito pracovať.

Kde by ste chceli vidieť svoje partnerstvo s Mekáčom, povedzme o päť rokov?

Keďže McDonald's veľa pracuje na rozvoji lokálneho trhu, môj osobný sen by bol mať v horizonte päť rokov päť reštaurácií.

Čo vám osobne v Mekáči najviac chutí? Ste scestovaný a ochutnali ste Mekáč aj vo svete, sú nejaké rozdiely medzi Mekáčmi vo svete?

(Smiech) Ja som nudný zákazník. Všade, kde prídem, si objednávam Big Mac. Ak by som mal popísať, ako chutí Big Mac vo svete, je to všade rovnaká chuť, čo je fajn. Jediný rozdiel, ktorý som za tie roky postrehol, sú možno jemne rozdielne chute zelenín. Inak je vďaka 100 % hovädziemu mäsu Big Mac všade rovnaký.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Neprehliadnite tiež

Káva pod dohľadom „zelenej žaby“ chutí Slovákom najviac

Jednotná káva a sójová mliečna alternatíva v McDonald's reštauráciách.

Za päť rokov chce mať päť reštaurácií

Za Atlantikom sníval americký sen, ale plní si ho až tu – na Slovensku.

McDonald's zamestnancov neprepúšťa ani v  neľahkých časoch

Zákazníci prejavili veľkú náklonnosť voči značke McDonald's.

Ako vytriediť Mekáč doma?

McDonald’s apeluje: vytrieďte správne naše obaly, keď sú naše reštaurácie zatvorené.